Webshop Bol heeft zijn voorsprong op rivaal Amazon afgelopen jaar vergroot, zo blijkt uit cijfers van Twinkle, een kennisplatform voor de e-commercesector. Amazon zag zijn omzet in Nederland in 2022 met 10 procent kelderen, terwijl de daling voor Bol beperkt bleef tot 1,9 procent. De omzet van Amazon is hiermee weer onder de 1 miljard euro gedoken.

Supermarkten daarentegen doen online goede zaken. In de top-10 grootste webshops in Nederland staan drie supermarkten: Albert Heijn, Jumbo en Picnic. AH.nl is nog steeds met afstand de grootste van deze drie. Maar Picnic zag de omzet afgelopen jaar met dubbele cijfers groeien.

Opvallend zijn verder de omzetdalingen van Wehkamp en Ikea: hun inkomsten daalden met dubbele cijfers.

Omzet 10 grootste webshops in Nederland in 2023

  1. Bol: €4,02 miljard (+1,9%)
  2. Albert Heijn: €1,7 miljard (6,3%)
  3. Coolblue: €1,55 miljard (-1,5%)
  4. Zalando: €915 miljoen (onveranderd)
  5. Amazon: €900 miljoen (-10,0%)
  6. Jumbo: €670 miljoen (+3,1%)
  7. Wehkamp: €663 miljoen (-15,2%)
  8. Picnic: €610 miljoen (+10,9%)
  9. Apple: €480 miljoen (-2,0%)
  10. Ikea: €420 miljoen (-10,6%)

Bron: Twinkle

De lijst van tien grootste webshops in ons land qua omzet is gelijk gebleven ten opzichte van een jaar eerder. Wel zijn er onderlinge verschuivingen. Zalando schoof een plaats naar boven op en staat nu op plek vier. Dat ging ten koste van Amazon, dat nu de vijfde webwinkel van ons land is. Wehkamp wisselde stuivertje met Jumbo.

Bijna de helft (48 procent) van de omzet van de top-10 wordt binnengehaald door Ahold, het moederbedrijf van zowel Albert Heijn als Bol. Dat is iets meer dan in 2022, toen Ahold 47 procent van de koek opsnoepte.

Omzet 300 grootste webshops voor het eerst in 15 jaar gekrompen

De gezamenlijke omzet van de 300 grootste webshops in Nederland is vorig jaar met 2 procent gekrompen naar ruim 26 miljard euro, zo meldt Twinkle.

Het is de eerste daling in vijftien jaar, toen het kennisplatform voor de e-commercesector met de jaarlijkse ranglijst begon.

In 2021 steeg de omzet van de webshops nog met 27,5 procent. Dat was grotendeels te danken aan de coronapandemie. Deze is inmiddels voorbij. "Eerder gepubliceerde cijfers van onder andere het CBS leken er al op te wijzen dat er een voorlopig plafond voor de online groei is bereikt en dat zien we nu ook terug in dit onderzoek", zegt hoofdredacteur Daniël Verheij in een persbericht.

Hij voegt er wel aan toe dat het aantal meegenomen winkels in de ranglijst de afgelopen vijftien jaar is gegroeid van honderd naar driehonderd. Dat maakt de vergelijkingsbasis lastig.

Steeds vaker verzend- en retourkosten bij webshops

Twinkle heeft ook in kaart gebracht hoe de 100 grootste webshops van ons land omgaan met verzending en retouren. Voorheen was dit veelal gratis voor consumenten, maar sinds Wehkamp begin dit jaar als eerste van de grote webshops kosten in rekening bracht, staat dit onder druk.

Volgens Twinkle versturen slechts 9 van de 100 grootste webshops bestellingen altijd gratis op. Bij 60 procent is het gratis vanaf een bepaald aankoopbedrag. 27 procent van de webshops brengt altijd verzendkosten in rekening.

Aan retouren zijn vaker kosten verbonden. 29 procent van de top-10 brengt hier altijd geld voor in rekening. 13 procent biedt een tussenoplossing: hier kun je producten gratis terugbrengen naar een fysieke winkel. Bij nog maar 55 procent van de webshops kun je producten die je niet wil altijd gratis terugsturen.

Bron: Twinkle
Bron: Twinkle

Er zijn wel grote verschillen per sector, zoals te zien is in de afbeelding hierboven. Zo is het bij webshops in de persoonlijke verzorging (zoals drogisterijen) de norm om bestellingen gratis te versturen en meestal ook te retourneren. Maar bij supermarkten, winkels voor elektronica en woonwinkels is dat minder gebruikelijk.

LEES OOK: Kabinet wil strengere regels voor goedkoop spul van webshops uit China, VS of van dropshipper